EXPLAINED: Het Internal Sales Proces

blog
23-02-2024
BigBrands begeleidt interieurprojecten van A tot Z. Deze interieurprojecten doorlopen verschillende fases. Waar een project begint bij de accountmanager en eindigt bij de projectmanager passeert het eerst nog het internal sales proces. Hoe ziet dit proces eruit? Waar worden meubel- en materiaalkeuzes op gebaseerd en welke uitdagingen brengt dit proces met zich mee? Tess, Internal Sales bij BigBrands, vertelt ons alles over haar functie en werkzaamheden. Lees je mee?

Vanaf welk moment komt Internal Sales in beeld?

Vanaf het moment dat de accountmanagers van de buitendienst een opdracht krijgen, kom ik zo snel mogelijk aan tafel. Tijdens een meeting met de klant worden alle mogelijkheden besproken. De inhoud en precieze werkzaamheden variëren, van onder andere het aanbieden van alternatieven binnen het gekozen budget tot meedenken met het ontwerp en de klant verrassen met de mooiste meubels. We zorgen voor de beste prijzen vanuit leveranciers, denken na over materiaalkeuze en duurzaamheid en presenteren samples. Uiteindelijk komen we tot een offerte en als die niets anders dan blije gezichten tot stand brengt, is mijn doel bereikt!

 

Welke afwegingen spelen mee?

Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar of een meubel past in de ruimte en setting. Verder is het belangrijk om te kijken naar het gebruik, de levensduur en het doel van een item. Wordt iets veelvuldig gebruikt, komt het in de zon te staan en wat is de verwachte levertijd? Bij een strakke deadline richten we ons op leveranciers die snel kunnen leveren. Ook het budget is van grote invloed, niet alle merken zijn altijd haalbaar. Op voorhand wegen we al onze opties af om zo tot een passende, maar out-of-the-box offerte te komen.

 

Tot welke fase van het project blijf je betrokken?

Officieel blijf ik betrokken tot na de inkoop. Nadat een klant akkoord heeft gegeven op een offerte worden de items ingekocht. Leveranciers worden benaderd en zodra de planning kan worden gemaakt, draag ik het over aan een projectmanager. Toch blijf ik altijd op de achtergrond betrokken, puur uit eigen interesse. Ik vind het leuk om te weten hoe een project gaat, wat het eindresultaat is en of alles verloopt volgens planning.

Wat maakt deze functie zo leuk?

Ik ben ooit begonnen bij BigBrands als stagiair tijdens mijn opleiding tot interieuradviseur aan het Hout – en Meubileringscollege in Rotterdam. Dit beviel ontzettend goed en na mijn stage ben ik lange tijd bij BigBrands blijven werken. Ik wilde echter nog meer mijn creatieve kant aanwakkeren waardoor ik een tijdje bij een andere werkgever heb gewerkt. Hier kwam ik erachter dat juist de combinatie van creativiteit en salesactiviteiten, die je kan vinden in deze functie, beter bij mij past. Er is veel vrijheid wat betreft werkzaamheden, je bouwt hechte klantenrelaties op doordat je een eigen klantenbestand hebt en de dagen zijn afwisselend. Verder miste ik de sfeer van BigBrands en Rotterdam. Nu ben ik sinds januari weer terug op mijn plek en ik vind het heerlijk! ????

Deel deze blog op Linkedin of Instagram