BigBrands realiseert een breed scala aan projecten die verschillen qua grootte, doeleinden en klantwensen. De diverse projecten hebben één ding gemeen: ze worden allen begeleid met een enorme dosis professionaliteit en persoonlijke aandacht. Projectmanager Yara vertelt ons meer over het proces achter een project. Welke uitdagingen kom je tegen en welke stappen worden doorlopen om tot een succesvol eindresultaat te komen?
BigBrands verzorgt complete inrichtingen van particulier tot meerdere duizenden vierkante meters. Als projectmanager ben je als laatste schakel in de keten verantwoordelijk voor de uitvoering van het project en alles wat hierbij komt kijken. Je bent dé contactpersoon tussen eindklant, architect, het montageteam en de leveranciers.
Het allerbelangrijkste is om ten alle tijden helder te communiceren naar alle partijen en verwachtingen te managen. Door goed te luisteren en te overleggen komt elk project tot een ‘succesvol’ eindresultaat. Niet alleen de communicatie naar externe partijen is essentieel, ook de interne communicatie is van grote invloed op het verloop van een project. Dit begint al bij het overgangsmoment nadat de verkoop- en inkoopfase is afgerond. De projectmanager wordt dan gebrieft over een order of project. Hierin komt alles aan bod waaronder de klant zelf, de locatie, afspraken en deadlines. Bij BigBrands werken we met vaste contactpersonen. Juist de persoonlijke aandacht is voor ons essentieel. De klant heeft altijd 1 accountmanager, 1 salesmedewerker en 1 projectmanager.
Hoe ziet het proces eruit?
Door de uiteenlopende projecten en verschillen wat betreft complexiteit en grootte verschilt de aanpak per project. We stemmen onze aanpak hierop af en luisteren daarbij goed naar wat de klant nodig heeft. Waar het ene project veel meer afstemming vereist, kan een ander project met slechts twee contactmomenten al voldoende zijn. De stappen die een projectmanager doorloopt om een levering te kunnen voorbereiden zijn wel altijd hetzelfde:
Het is de bedoeling dat voor de levering alles tot in de puntjes is uitgewerkt en de klant volledig wordt ontzorgd. Dat vraagt om een goede communicatie en afstemming met de klant en architect in de voorbereiding. We streven ernaar dat de klant bij wijze van spreken alleen de deur hoeft te openen en terugkomt bij einde levering als de ruimtes gebruiksklaar zijn ingericht volgens de plannen van de ontwerper.
Wat zijn de uitdagingen?
De uitdagingen bevinden zich vaak op locatie door bijvoorbeeld de grootte van de items of door een type pand. Hoe moet je je door zo’n pand bewegen of hoe krijg je een gigantisch meubelstuk op de juiste plek of verdieping? Afstemming met de klant en een eventueel locatiebezoek is dan echt noodzakelijk. Toch kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden voorkomen die ad hoc optreden vereisen. De afgelopen tijd zijn de levertijden vaker onvoorspelbaar. Door het tekort aan materialen en de beperkte productie- en transportcapaciteit zijn de productietijden soms langer dan gebruikelijk. Een strakke deadline is hierdoor soms een uitdaging, maar gelukkig hebben veel klanten hier begrip voor. Daarnaast ligt de uitdaging ook wel eens in de bouwplanning van klanten die opschuift of het gefaseerd opleveren van projecten. Als laatste schakel in het project is onze planning vaak afhankelijk van de voortgang op de bouw.
Welk onderdeel van het proces geeft jou de meeste energie?
Ik vind het vooral leuk dat je de laatste bent in een project, de ‘finishing touch’. Je ziet van tevoren de plannen en mag erbij zijn als het eindresultaat gerealiseerd wordt en de mooie plaatjes tot stand komen. Daarnaast geeft de samenwerking met het team me veel energie. Het geeft een boost als een project goed doordacht is verkocht, de overdracht soepel verloopt en je met z’n allen een project succesvol realiseert met enthousiaste reacties van klanten. Een mooier verloop van het proces kan ik me niet bedenken.
Lees meer blogs
-
Ontmoet Yvon, Internal Sales bij BigBrands
31 mei 2023
Het team van BigBrands heeft het geluk dat het steeds weer mag uitbreiden met liefhebbers van design. Dit keer maken we kennis met Yvon, internal sales medewerker bij BigBrands. Wie is Yvon, welke ervaring brengt ze mee en waar krijgt ze energie van? Lees mee! Hoe ben je bij BigBrands terecht gekomen? Ik was al […]
lees meer -
Salone del Mobile: BigBrands brengt je op de hoogte!
26 april 2023
Traditionele materialen, vakmanschap, kleurexplosies en eenvoud. Salone del Mobile 2023 vond afgelopen week plaats in Milaan en BigBrands was erbij. Merken zoals Cassina, Flos, Gubi, Magis en Baxter presenteerden collecties die de innovatieve producten en trends van de toekomst belichamen. Meerdere zalen, duizenden bezoekers en exposanten en te gave events, bijeenkomsten en exhibities hebben ons […]
lees meer -
Bezoek deze musea voor een paasweekend gevuld met kunst, cultuur en plezier!
07 april 2023
Niets lekkerder dan een lang weekend vrij. Uitslapen, een uitgebreid paasontbijt en daarna naar familie of de stad in. Deze week was het Museumweek waardoor je met een Museumkaart van iemand anders gratis musea kon bezoeken. Een super initiatief, maar eigenlijk is elk moment geschikt om een interessant museum te bezoeken. Hieronder delen wij daarom […]
lees meer -
HAVE A MERRY CHRISTMAS: Dé hotspots voor een onvergetelijke decembermaand
12 december 2022
Donkere dagen, lichtjes die de stad verlichten en warme, knusse plekken. De decembermaand, een favoriet van velen. Het staat in het teken van goed eten, gezelligheid en samenzijn. Waar kan je dit beter doen dan op een plek die volledig ingericht is voor het beleven van geluksmomenten? Een goed restaurant, een leuke bar of wegdromen […]
lees meer